Tunis putovanje koje se ne zaboravlja

Prošlo je već nekoliko godina od moje poslednje posete Tunisu. Nikako nisam stizala da napišem i sredim utiske o ovoj zemlji. Evo sada pregledam slike i reših da obnovim uspomene. Ovo nije bilo klasično letovanje već prelepo putovanje gde smo u nekih osam dana pokušali obići i videti što više od toga što nam Tunis nudi. Putovali smo u martu i mislim da je tada idealno posetiti ovu zemlju, nisu velike vrućine, a kada krenete iz Srbije sa -10 i dođete u Tunis na +18 svakako da prija. E sad odakle početi.
Tunis mi iskreno nije bio toliko interesantan i nije me toliko privlačio kao ni Istanbul iz prve, ali definitivno sam ga zavolela onog momenta kada sam sa aerodroma krenula ka hotelu.
Sleteli smo u mesto Monastir i već se spremili za pravu avanturu, ono što smo sve planirali da obiđemo za osam dana svakome bi trebalo bar petnaest ja sad neću baš ići onim redosledom i po danima kako smo šta obilazili, ali ću pokušati da nabrojim i opišem sve ono što mi je stavilo najupečatljiviji utisak.

Od mesta na mapi smo obišli glavni grad Tunis naravno, a onda polako obišli sva ona turistička mesta koja privlače goste želje odmora koji žele da zaborave probeme svakodnevnog života. One koji žele da u miru suncu, moru i dobrom vinu uživaju i odmaraju. A onda smo nastavili u obilaske mesta za avanturiste krenuli smo put Sahare i tvrdim da svi oni koji su bili u Tunisu, a nisu otišli do Sahare, da se voze džipovima po peščanim dinama, da jašu kamile kao da nisu ni bili u Tunisu.
Tako da smo za svega par dana obeležili  Monastir gde smo sleteli, pa nakon toga glavni grad Tunis, i Sidi Bu Said, a onda letovališta Hammamet, Yasmin Hammamet, Sus, Mahdiju, Port  El Kantaoui      ( koji se mini iskreno najviše svideo), a nakon toga smo krenuli ka Sahari. Usput smo posetili El Jem, Matmatu, oazu Šebika, Touzer, Šat Džerid... Tako da smo za sedam noći, osam dana napravili nekih 1500 kilometara verovali ili ne.
E sad polako kreće avantura ....

Tunis kao zemlja boja i kontrasta pravi je izbor za svakoga. Bez obzira šta ko voli ovde će naći ono što mu odgovara od Sredozemnog mora, širokih peščanih plaža, turističkih mesta, do peščanih dina, neverovatnih oaza do ostataka drevnih civilizacija.

Let od Beograda do Tunisa traje negde oko dva sata. Odmah čim izađete iz aviona oseća se vrelina pustinje iako dolazimo u martu mesecu, iskreno ne znam kakav je osećaj u vrelim letnjim mesecima. Pošto sam do tada uvek obilazila Evropu obuzeo me je neki čudan osećaj pri prvom dodiru sa afričkim tlom. Imala sam neki čudan osećaj dolaska u nepoznato. Međutim čim smo prošli pasošku kontrolu i sreli se sa našim vodičem koja godinama živi dole sve mi je bilo lakše.

Smestili smo se u hotel, odmorili i već ujutru krenuli u obilazak. Naravno u hotelu je sve bilo uključeno u cenu. Ono o čemu ću najmanje pričati u ovom blogu je svakako hrana. Hrana u Tunisu nije bila loša može se reći da je odlična u svim hotelima, ali u svakom jelu se oseća neki začin koji meni iskreno nije prijao tako da sam uglavnom bila na voću tih osam dana.

Glavni grad Tunis

Dolazimo u centar modernog Tunisa, prvo smo prošli kroz deo grada u kome su smeštene ambasade brojnih država. Grad se satoji od starog arapskog i modernog novog dela grada. Leži na obali pitke lagune El Bahira ili kako sam ja razumela jezero Tunisa. Stari deo grada se zove Medina tunis to je arapski deo gde se nalaze brojne džamije, islamski univerzitet i druge zgrade koje su sve zajedno stavljene na UNESCO listu svetske kulturne baštine jos 1979. godine.U Medini se nalazi najstarija džamija u Tunisu koja je izgrađena do 732. godine i zove se Džamija Zajtuna.
U centuru grada se oseća i vidi po građevinama da su grad i sam Tunis bili francuska kolonija. Po širokoj aveniji Habiba Bourguibe sa drvoredima se to naročito može osetiti, a aveniju krasi sat i katolička crkva koja vrlo zanimljivo izgleda.
Na kraju ove moderne avenije se nalazi Medina. Medine su nekada štitile gradove od neprijateljske vojske, a sada su glavne tržnice ili pijace. Ovde ne kupuju samo turisti već i lokalno stanovništvo, pa je zbog uskih ulica često velika gužva. Kao i u većini arapskih zemalja i ovde je osnovno pravilo kupovine cenkanje. Oni veštiji u tome mogu cenu spustiti  po dva tri puta.
Medina u glavnom gradu je prepuna štandova, koji su jedan do drugog načičkani po već pomenutim uskim ulicama. Odjednom sve moderno nestaje i nalazite se u potpuno drugačijemm ambijentu, okruženi šarenilom robe i trgovcima koji vam nude najrazličitije stvari. Već pomalo umorni svim šarenilom i gužvom napuštamo Medinu i nastavljamo dalje sa obilaskom.

Kartagina i nacionalni muzej

Pre nego što smo posetili drevnu Kartaginu otišli smo do Nacionalnog muzeja Kartagine. Zgrada muzeja  je prelepa bela građevina. Najzanačajniji eksponati su mermerni sarkofazi sveštenika iz 3 veka pre nove ere koji su pronađeni u nekropolama Kartagine. Takođe i mozaici uključujuć "Damu iz Kartagine", velika zbirka rimskih amfora. Pored eksponata iz rimskog perioda ima i eksponata iz vizantijskog perioda uglavnom mozaici..

Iz muzeja polazimo ka čuvenoj drevnoj Kartagini. Ruševine Kartagine se nalaze na obali Tuniškog jezera. Kartagina je bila veliki i bogat grad i sedište moći Mediterana. Hanibalova invazija na Italiju je rezurtirala pobedom Kartagine u bici kod Kane što je dovelo u pitanje nastavak rimsle vladavine nad Italijom. Nakon trećeg Hunskog rata grad je uništen od strane Rimljana 146 gonine pre nove ere. Grad je tada spaljen do temelja, oni koji su napad preživeli prodati su u roblje, a zemlja je preorana i posuta sa soli da ništa više ne bi moglo rasti na njoj. Nedugo potom Rimljani su odlučili podići svoj grad na ovom mestu. Rimska Kartagina je postala drugi po veličini grad u Zapadnom Rimskom Carstvu i centar hrišćanstva u afričkom području. Kartagina je konačno uništena u 7 veku pod invazijom Arapa, posle čega se na postojećim ruševinama nikada više nije uzdigao grad.

Sidi Bou Said

Obavezno kada se posećuje glavni grad treba posetiti i takozvani plavo beli grad. Ovo predgrađe Tunisa poznato je po svojoj plavo-beloj arhitekturi. Grad je sam po sebi turistička atrakcija, a prepoznatljiv kolorit dobilo je 1920. godine zahvaljujući jednom francuskom slikaru. Slobodno vreme možete iskoristiti za šetnju uskim uličicama na kojima su trgovci naravno postavili tezge sa zanimljivim suvenirima, a takođe je vreme za kaficu.

Najposećenija turistička mesta za odmor

Tunis  se proteže na oko 1300 km, a mnoga letovališta su svetski poznata Yasmine Hammamet, Sus, Port El Kantaoui..

Yasmine Hammamet

Ovo je mesto za letovanje za sve one koji ne žele mnogo da se susreću sa lokalnim stanovništvom. Ovo mesto se sastoji uglavnom od hotela, tačnije mnogo hotela i pešačke zone. Svo je čisto, sređeno. Plaže su široke lepe peščane, velike, ali mi samo mesto nema nekog duha. Prosto ovakve plaže, sređene hotele, velike komplekse bazena imate svuda po svetu. Ako smo već u Tunisu želimo osetiti taj duh orijenta. Yasmin Hammamet je tipično turističko mesto nema neke atrakcije niti kulturnoistorijske spomenike. Na samoj plaži postoje varijante da platite za različite sportove na vodi, a česti posetioci su trgovci koji prodaju voće, marame, cigarete, jasmin...

Sus

Nekadašnje piratsko uporište, a sada jednood omiljenih letovališta brojnih turista. Sus je glavna luka Tunisa i jedan od najstarijih gradova zemlje sa autentičnom medinom koja je pod zaštitom UNESCO. Plaže su skoro iste kao u Yasmin Hamametu, more tirkizno plavo, čisto. Plaža se pruža do meni omiljenog mesta ka marini Port El Kantaoui.

Port El Kantoui

Ovo mesto je izgrađeno ne tako davne 1979. godine pa koga zanimaju iskopine nedaleko je Sus nekih 10km. Port El Kantaoui osim obilja restorana ima i ogromnu marinu sa luksuznim jahtama, dobro je znati da se imate gde parkirati ;) A ako su peščane plaže ono što volite, svaka destinacija na moru u Tunisu je dobar izbor, ali Port ima neku dušu. Ceo gradić je sagrađen po uzoru na tradicionalne tuniske kvartove, sa lukovima i uskim uličicama.

Sada kreće prava avantura

Krećemo ujutru rano, trebaju nam dva dana da obiđemo ono što smo isplanirali. Ne planiram da dane provedem izležavajući se na plaži. Ova tura koja traje dva dana obilazi veliki deo Tunisa. Prvo mesto na koje nailazimo je El Jem.

El Jem

Grad se nalazi u unutrašnjosti Tunisa, vrlo neobično mesto. Rimljani su ovde napravili koloseum koji je treći po veličini na svetu. Koleoseum je sagrađen na nekadašnjem kartaginskom naselju, i danas je čuven ceo El Jem po najimpresivnijim rimskim građevinama u Africi. U gradu se pored Koloseuma nalaze i Afrička kuća i gradski muzej.
Amfiteatar ili Koloseum El Jem predstavlja jednu od najvećih rimskih zaostavština u Tunisu. Izgrađen je negde oko 230. godine i mogao je da primi oko 30.000 ljudi. Ovaj Amfiteatar zapravo nikada nije do kraja završen. Postoji priča da je Amfiteatar bio povezan tunelom sa  gradom na obali Salakta, tako da su branioci zezali arapske vojnike tako što su sa zidina Koloseuma bacali na njih svežu ribu, pokazujući im tako da od predaje zbog gladi nema ništa.

Matmata

Na putu za berbersko selo Matmatu prolazimo pored prilično dobro očuvanih bunkera Afričkog korpusa. U ovom selu i danas žive berberski stanovnici u kućama koje su ukopane u zemlju. Kuće tj po nekoliko prostorija je ukopano u zemlju i tu ljudi na potpuno isti način žive još od rimskog perioda, kada su se morali skrivati pod zemljom od nepadača koji su ubijali sve pred sobom. Ove građevine su otkrivene tek 1967. godine. Ove kuće su neobične i jako prijatne za život u toku velikih letnjih vrućina u Tunisu jer je temperatura u njima tokom cele godine 17 stepeni.

Douz

Iz Matmate putujemo dalje prema gradu koji se nalazi na samom početku prave pustinje. Grad je smešten u oazi. Ova oaza je dosta velika i ima oko 500.000 palmi. Grad  živi od turizma jer se nalazi na samom ulazu u Saharu i nezaobilazno je mesto za sve turiste. Ovde se najbolje može okusiti ukus Sahare. Na 50 km od nas se nalazi prava pustinja i jedva čekam da dođem do nje.

Sada kreće prava avantura. Idemo da jašemo kamile. Oblačimo dugačku beduinsku haljinu i onda idemo do kamila.

Kod podizanja kamile obavezno vodite računa da ne padnete na glavu jer se ona diže prvo zadnjim nogama. To sam preživela, ali pitanje je da li će moja kamila na kraju preživeti. Kamile obično odmaraju tako što se spuste na prednje noge, a moja jadna se samo izvrnula na pauzi izgleda da joj je bio baš težak dan ;)

Sve u svemu vrlo zanimljivo za početak avanture. Stvarno smo uživali u jahanju kamila kao i pauzi u sred pustinje.

Već umorni vraćamo se u hotel u našoj oazi. Samo mesto nije nešto naročito interesantno al je hotel jako dobar tako da smo veče proveli u bazenu.
Rano ujutru ustajemo i krećemo da gledamo izlazak sunca na najvećem salnom jezeru Šat El Džerid. Gde god pogledate vidite nepreglednu pustoš. Iskreno zamišljala sam duboko plavo jezero, ali sam se prevarila. Ovde ustvari nema jezera, tu je nekada bilo more koje se povuklo, a iza njega su ostala jezerca. E sad ova jezerca se nalaze u kanalima, a njih i sa jedne i sa druge strane uokviruje put, dug asfaltni put. Ovde se u prilici da za nekoliko dinara kupite originalni suvenir, pustinjsku ružu koja je nastala kristalizacijom soli pomešanom sa peskom. Takođe vas ovde čekaju prodavci najboljih urmi na svetu.

Sfax

Sfax ima jednu od najočuvanijih medina u Tunisu, tu je sniman i film Engleski pacijent. Grad se nalazi na istočnoj obali Tunisa. Grad je drugi po veličini u Tunisu. Nije klasična turistička destinacija, nema toliko gužve. Šoping je ovde dosta bolji i povoljniji jer je namenjen Tunižanima.

Vozili smo se džipovima po pustinji dva dana, sad da li ću baš redom nabrojati mesta nisam sigurna, ali ovo je ono što se može videti za ova dva dana na izletu. Počev ol El Jema pa sada dalje.

Obiđite planetu Tatuin u Tunisu

Ako ste ljubitelj serijala Ratovi zvezda onda je Tunis prava destinacija za vas. delovi filmova Džordža Lukasa su snimljeni u Tunisu, a ostaci scenografije se i danas mogu posetiti. Nepregledna pustinja i kuće ukopane u zemlju stvorili su idealnu lokaciju za Ratove zvezda.

Šebika oaza

Ovo je moja oaza iz mašte. Kozja staza, uzbrdice i nizbrdice oko kojih su nepregledne planinske stene i onda vam pred očima "pukne" pogled kamen okružen palminim drvećem. Pokušavala sam da zamislim oazu i ona je izgledala baš ovako. Malo mi uživanje kvare arapi koji tu i zalutalim turistima pokušavaju prodati pustinjsku ružu, ametist, raznu bižuteriju... Slike govore više od reči

Jahanje kamila u zalazak sunca, druženje sa nomadima uz logorsku vatru, poseta Berberima koji još žive ukopani u pesak, vožnja džipovima po dinama, samo su deo ove avanture. Topla preporuka za sve neverne tome za posetu Tunisu. Do sledeće priče Vaša Buba :)